Jsme tu pro Vás 7:00 – 22:00. Pracujeme i o svátcích.

hero

Seznam věcí, které byste neměli zapomenout při stěhování

Stěhování nezní až tak složitě: zabalit věci, převézt je z bodu A do bodu B a zase vybalit. Jenže realita bývá jiná. Najednou je potřeba řešit drobnosti, na které jste předtím nemysleli – a čím víc jich zapomenete, tím větší zmatek vzniká. Proto se v tomto článku zaměříme na věci, které se snadno přehlédnou, ale přitom mají zásadní vliv na to, jak bude stěhování probíhat.

Na plánování nikdy není moc brzy

Platí to nejen při stěhování, ale hlavně při něm: jasný plán vám ušetří nervy i energii. A především čas, který se během stěhování počítá dvojnásob.

Mějte jasno v termínech

Většina stěhování nezačíná krabicí, ale kalendářem. Jakmile znáte přibližné datum přesunu, dejte si dohromady, co všechno je potřeba domluvit: od stěhovací firmy přes odhlášení služeb až po to, kdy a jak si přebíráte nový byt.

Stěhovací firmy mívají o víkendech plno i na několik týdnů dopředu. Pokud spoléháte na pomoc přátel, dejte jim vědět co nejdřív. Ochota pomáhat bývá o dost větší, když lidé vědí dopředu, že si mají vyhradit celý den.

Přístup ke vchodu, výtahy, schodiště

Vypadá to jako maličkost, ale často právě tohle rozhodne, jestli bude den probíhat v klidu, nebo v potu a za notného stresu. Zjistěte si, kde bude možné zaparkovat stěhovací vůz. Pokud bydlíte v centru města nebo v zóně placeného stání, raději si místo na konkrétní den zarezervujte, zvlášť pokud plánujete větší vůz.

Ve vícepodlažních domech si ověřte, zda se neplánuje oprava výtahu (pravděpodobnost je to sice malá, ale zanedbání se nevyplácí). A pokud výtah není nebo je příliš malý, počítejte s tím, že některé kusy nábytku bude potřeba vynést ručně – nejlépe s pomocí profesionálů, kteří mají popruhy, rudl a hlavně zkušenosti.

Co zařídit, než začnete balit

Stěhování = tahání krabic? Ale kdepak, velkou část tvoří také administrativní stránka věci. 

Převod energií, internetu a dalších služeb

Na nové adrese budete potřebovat elektřinu, vodu, plyn a připojení k internetu. Většina dodavatelů umožňuje přepis smlouvy jednoduše online, ale ne vždy se to vyřídí ze dne na den. Je proto dobré domluvit přepis nebo nové smlouvy s předstihem. Někdy se stává, že předchozí nájemník nebo majitel služby ještě neodhlásil, a v takovém případě je potřeba být v kontaktu a sladit kroky.

Internet bývá specifická kapitola. Zejména pokud máte pevné připojení, může být potřeba technik. A to znamená čekací lhůty. Nenechávejte to na dobu, kdy už budete chtít v novém domově pracovat nebo sledovat filmy.

Kde všude změnit adresu

Změnu adresy budete potřebovat nahlásit různým institucím – typicky bance, zdravotní pojišťovně, zaměstnavateli a podobně. Pokud nejde o změnu trvalého pobytu, většinou stačí oznámit novou adresu jen tam, kde to dává smysl. V opačném případě vás ale čeká ještě kolečko po úřadech.

Nejspolehlivější je napsat si seznam všech míst, odkud vám pravidelně chodí pošta nebo složenky, a projít je jedno po druhém. Užitečné je i zařídit si přesměrování pošty na novou adresu, alespoň na pár měsíců. Česká pošta to nabízí jako placenou službu a může vás to zachránit v případě, že na některou změnu zapomenete.

S balením začněte včas a systematicky

Balení je ta nejviditelnější část celého procesu. Jenže právě tady se nejčastěji chybuje. Není to o tom vzít cokoli po ruce a nacpat to do první volné krabice. Dobré balení potřebuje systém. A pokud ho nemáte, budete si to později vyčítat při vybalování, hledání nebo vyřizování škod.

Systém balení podle místností

Balení bez systému je jako puzzle bez obrázku – složíte to, ale trvá to zbytečně dlouho. Nejlepší je balit postupně podle místností a každý balík si označit tak, aby bylo jasné, kam patří. Nejen nápisem, ale třeba i barevným označením. V novém bytě pak nebude nutné hádat, jestli daná krabice patří do kuchyně nebo koupelny. A když si navíc uděláte orientační seznam, co se v jednotlivých krabicích nachází, budete sami sobě děkovat ještě dlouho poté.

První dny bez stresu: krabice s nezbytnostmi

V den stěhování je všechno v pohybu. Zmatek, únava, hlad, někde mezi tím vším zmizel zubní kartáček… Abyste nemuseli hned po příjezdu do nového bydliště převracet krabice, připravte si jednu nebo dvě tašky, se kterými si na chvíli vystačíte. Hygienické potřeby, pyžamo, ručník, základní jídlo, léky, nabíječka, dokumenty. 

Velké spotřebiče a elektronika

Spousta lidí si myslí, že spotřebiče stačí vytáhnout ze zásuvky a naložit do dodávky. Jenže když lednici nepřipravíte správně, může vám během přepravy vytéct voda. A pračka, která není zajištěná, může skončit s poškozeným bubnem. Jak to udělat správně?

Příprava lednice, pračky a dalších spotřebičů

Lednici je ideální vypnout a odmrazit alespoň 24 hodin předem. Po odmrazení ji vytřete do sucha, a pokud to jde, nechte dvířka pootevřená, abyste zabránili vzniku plísní. Pračku je potřeba zabezpečit proti pohybu bubnu – ideálně originálními přepravními šrouby, které byly součástí balení při koupi. Nemáte je? Zkuste se obrátit na servis nebo zvolte jiný způsob fixace, ať během stěhování nedojde k poškození. 

U všech větších spotřebičů platí: čím lépe je zabezpečíte, tím menší je riziko, že se něco pokazí.

Elektronika a kabely pod kontrolou

U televize, počítače nebo herní konzole nejde jen o to, aby zařízení přežilo převoz. Jde i o to, abyste ho v novém bytě zvládli znovu zapojit. Doporučujeme udělat si předem fotku zapojení kabelů – pomůže vám to hlavně u složitějších sestav. 

Kabely svažte, popište nebo je připevněte přímo ke konkrétnímu zařízení. Při balení elektroniky dbejte na ochranu proti nárazům. Bublinková fólie, měkké deky nebo originální výplně z obalů jsou ideálním řešením.

Úklid a vyklízení: fáze, na kterou už často nezbývá energie

Všechno je sbalené, nábytek odvezený, nový byt začíná dýchat životem… a ten starý? Ten většinou zůstává v pozadí, dokud se vám nepřipomene třeba zadrženou kaucí nebo nepříjemným telefonátem od nového majitele. Úklid a vyklizení původního bytu je jednou z posledních věcí, která by vám neměla uniknout. Nejde jen o slušnost – často je to závazek uvedený ve smlouvě.

Uklizený byt = lepší rozloučení

Pokud jste v bytě bydleli jako nájemci, pravděpodobně jste se zavázali předat ho ve stavu „jako při převzetí“. To znamená nejen vystěhovaný, ale i čistý. Samozřejmě se neočekává nová výmalba nebo dokonalá sterilita, ale umytá okna, podlahy, skříně, sanitární zařízení a kuchyňské plochy by měly být samozřejmostí. I v případě, že jste majitelem, může být čistý byt při předávání realitce nebo novým nájemníkům výrazně lepší vizitkou.

Po stěhování už ale většinou nemáte chuť ani sílu trávit další den drhnutím podlah a sháněním vhodného čisticího prostředku. Pokud to víte dopředu, zvažte domluvu s úklidovou službou, která prostor připraví za vás. 

DO 24 HODIN OD ZASLÁNÍ INFORMACI O VYKLÍZENÍ

Přesná kalkulace







    Co s věcmi, které už nechcete

    Většina stěhování končí tím, že vám zůstanou věci, které se už do nového bytu nevejdou – ať už fyzicky, nebo mentálně. Starý nábytek, elektrospotřebiče, koberec po babičce… V nové fázi života často nemají své místo.

    Pokud se vám nechce trávit dny tím, že budete hledat, kam co odvézt, komu to nabídnout, jak to rozebrat a snést, existuje jednodušší cesta: vyklízecí služba. Přijedeme, naložíme, odvezeme, roztřídíme podle toho, co patří do sběrného dvora, co na charitu a co na skládku. Ušetříme vám tak nejen čas a fyzickou námahu, ale hlavně mentální prostor. Protože nic nebrzdí nový začátek tolik jako věci, které už nechcete.

    message

    Nerozumíte některému z výrazů? Přejděte do našeho slovníku pojmů »

    calcu

    Zavolejte nám

    +420 777 500 600