Stěhování je jedna z těch životních situací, které prověří naši schopnost plánovat, organizovat a zachovat klid, i když zrovna nic nejde podle plánu. A balení bývá jednou z nejnáročnějších částí. Často nevíme, kde začít, jak se mezi krabicemi neztratit a jak to všechno zvládnout bez stresu a zbytečného chaosu. Připravili jsme pro vás přehled praktických tipů, které vám usnadní balení při stěhování a pomohou vyhnout se nejčastějším chybám.
Začít balit dřív, než je opravdu nutné, je rada, kterou většina lidí ignoruje. Jenže právě včasný začátek vám může ušetřit spoustu nervů. Když necháte všechno na poslední chvíli, stačí jeden denní výpadek a celý plán se sesype. Krabice nejsou připravené, páska se válí bůhvíkde, všude leží hromady věcí a místo systematického balení jen zoufale přehazujete věci z místa na místo. Nakonec skončíte s pytli, které budete chaoticky vybalovat ještě několik měsíců po přestěhování. Tady je návod, jak se do toho pustit krok za krokem a bez zbytečné paniky.
Každé stěhování je jiné. Záleží na tom, kolik máte času, jak velký je byt a jestli balíte sami, nebo vám někdo pomáhá. Ale i tak má smysl mít v hlavě aspoň základní plán. Nemusí to být přesný harmonogram, spíš představa, jak postupovat, abyste stěhování udrželi pod kontrolou.
Zkuste si rozdělit balení na větší celky. Například:
První týden vytřiďte věci, které nepůjdou s vámi (staré oblečení, zbytečnosti).
Druhý týden sbalte to, co aktuálně nepoužíváte (knihy, dekorace, sezónní věci).
Poslední týden před stěhováním věnujte balení každodenního vybavení a finálnímu úklidu.
Nejlepší způsob, jak se do balení pustit, aniž byste si narušili běžné fungování domácnosti, je začít s věcmi, které zrovna nepotřebujete a u kterých nehrozí, že po nich za týden začnete akutně pátrat. Takových věcí je v každé domácnosti víc, než by se mohlo zdát.
Patří sem například:
sezónní oblečení – zimní bundy, čepice, plavky nebo sandály podle roční doby
sportovní výbava – běžky, helma, koloběžka, brusle, plavecké potřeby
knihy
dekorace a výzdoba – svíčky, věnce, umělé květiny, slavnostní ubrusy
vánoční a velikonoční ozdoby, světýlka, balicí papíry a stuhy
cestovní kufry a batohy, které teď stejně nikam nepojedou
dokumenty, staré smlouvy, výpisy, záruční listy
nepoužívané nádobí, jako jsou sváteční talíře, formičky na cukroví, fondue sada
staré spotřebiče, které pravidelně nepoužíváte – mixéry, topinkovače, napařovače…
Při balení navíc často zjistíte, že už spoustu věcí vůbec nepoužíváte – a že možná nemá smysl, aby se s vámi do nového domova vůbec stěhovaly. Staré lampy, ovladače, klubka neidentifikovatelných kabelů nebo krabice s „něčím, co by se mohlo hodit“. Stěhování je skvělá příležitost k pročištění prostoru i myšlenek. Věci, které vám už neslouží nebo vás netěší, klidně pošlete dál. Někomu jinému můžou ještě udělat radost. A vám se bude nejen lépe balit, ale i dýchat.
Krabice jsou základ. Ale nestačí jen „sehnat pár krabic“. Myslete na to, že:
malé a pevné krabice se hodí na těžké věci (knihy, nářadí, nádobí)
střední krabice jsou univerzální – ideální třeba na kosmetiku, oblečení, hračky
větší krabice využijete na lehké objemné věci jako polštáře, peřiny, oblečení
Pozor si dejte na krabice od ovoce. Často mají otevřené boční úchopy a nemají víko, což není ideální pro převoz drobností nebo křehkého obsahu. Pokud je používáte, raději je doplňte víkem z kartonu nebo je vyložte látkou, aby se věci při přesunu neposouvaly.
Praktický tip: Skládací plastové přepravky s víkem nebo zapůjčené stěhovací boxy (např. z firemních archivů) jsou skvělé na věci, které chcete mít opravdu chráněné – dokumenty, techniku, porcelán.
Nepodceňujte výběr pásky. Ty nejlevnější typy mají slabou přilnavost, často se odlepují nebo trhají při lepení. Sáhněte raději po širší a silnější pásce s hladkým odvinem. Ideálně rovnou ve větším balení, protože ta se nejen při stěhování neztratí. Pokud balíte hodně, zvažte pořízení odvíječe, který zrychlí práci a uleví zápěstí.
Hodit se může i papírová páska, kterou využijete na křehké věci. Dobře drží, ale snadno se odstraňuje, což je ideální např. pro zajištění víček nebo rychlé značení.
Každou krabici je potřeba jasně označit nejen místností, do které patří, ale klidně i číslem nebo barvou pro podrobnější značení. Abyste věděli, které krabice musíte vybalit hned po nastěhování a které pár dnů počkají. Využijete k tomu:
silné permanentní fixy (nejlépe černé nebo červené)
barevné samolepky – každá barva jiná místnost
lepicí štítky na hladké povrchy (např. plastové boxy, tašky)
Praktický tip: pokud píšete popis přímo na krabici, napište ho na dvě protilehlé strany a navrch. Později oceníte, že nemusíte s každou krabicí otáčet.
Křehké věci potřebují ochranu, ale nemusíte hned nakupovat role bublinkové fólie. Skvěle fungují i běžné věci z domácnosti:
staré noviny – na sklenice, talíře, vyplnění mezer
utěrky, ručníky, prostěradla – jako výplň nebo omotání křehkých předmětů
oblečení – ponožky do skleniček, trička mezi talíře
nafukovací sáčky od e-shopů – schovejte si je při příštím nákupu, poslouží skvěle
kartonové rohy a výztuhy – třeba od balení nábytku, poslouží na ochranu rohů
Praktický tip: Pokud nemáte doma nic vhodného, v hobby marketech nebo na bazarech se dají sehnat celé balíky čistého balicího papíru, které levnější a praktičtější než noviny s potiskem.
Mějte po ruce dostatek různých pytlů a sáčků:
velké pytle (klidně i odpadkové) na přikrývky, oblečení, plyšáky, záclony
pevné pytle na věci, které se nepoškodí při zmáčknutí – např. obuv nebo zimní bundy
zipové sáčky na šroubky, drobnosti, náušnice, baterie
menší pytlíky na kosmetiku, kabely, drobnou elektroniku
Praktický tip: Pokud rozmontováváte nábytek, dejte šroubky do zipového sáčku a ten přilepte páskou přímo na konkrétní díl nábytku. Ušetří vám to hledání a přemýšlení, co kam patří.
Jedna z nejčastějších chyb při stěhování je snaha třídit věci podle typu (např. všechny knihy dohromady, všechno oblečení do jedné krabice). Ve chvíli, kdy dorazíte do nového bytu, ale zjistíte, že takové uspořádání je spíš na škodu. Mnohem jednodušší je balit po místnostech – tedy podle toho, kde dané věci běžně používáte. Usnadní vám to nejen samotné vybalování, ale i organizaci při převozu.
Každou místnost si rozdělte na logické celky a balte je zvlášť. Může to vypadat třeba takhle:
V kuchyni: sklenice, nádobí, potraviny ze spíže
V ložnici: oblečení, ložní prádlo, noční stolek
V koupelně: kosmetika, lékárnička, ručníky
V obýváku: elektronika, knihy, dekorace
Tím získáte přehled a každá krabice bude mít své jasné místo. Umožní vám to rovnou pokládat krabice ve správné místnosti a nebudete se zbytečně vracet, přenášet nebo přerovnávat.
Každou krabici označte tak, aby bylo na první pohled jasné:
do které místnosti patří (např. „ložnice“, „kuchyň“, „dětský pokoj“)
co přibližně obsahuje (např. „talíře a hrníčky“, „zimní oblečení“, „knihy 1/2“)
Popis napište ideálně na dvě strany krabice a na víko. Nevíte totiž, jak budou krabice uložené, a nechcete je kvůli čtení štítků přetáčet. Pokud balíte více krabic z jedné místnosti, přidejte číslování (např. „kuchyň 3/7“).
Pokud máte čas nebo stěhujete větší domácnost, může vám pomoci i jednoduchý seznam krabic s obsahem. Stačí tabulka s číslem krabice a výčtem, co přibližně obsahuje. Takový přehled oceníte při hledání konkrétní věci, kterou zrovna nutně potřebujete.
Skleničky, porcelán, vázy, elektroniku, zkrátka všechno, co se může při převozu poškodit, dávejte do zvlášť označených krabic. Ideálně zapište na každou stranu slovo „KŘEHKÉ“ nebo použijte štítky.
Díky tomu:
budete vědět, že s danou krabicí musíte zacházet opatrně
upozorníte stěhovací firmu, že se uvnitř nachází křehký obsah
předejdete zbytečnému poškození při nakládání a převozu
Tyto krabice doporučujeme naložit navrch a umístit je jako poslední, případně je odvézt úplně zvlášť.
Některé věci nedávají úplně smysl balit „podle místnosti“. Patří mezi ně například dokumenty, které máte rozeseté po celém bytě, nebo osobní věci, které chcete mít pohromadě. Takové výjimky je samozřejmě možné udělat. Důležité je hlavně to, aby celkový systém dával smysl vám a abyste se v tom po příjezdu do nového domova neztratili.
Některé věci zní v hlavě jednodušeji, než jaké jsou ve skutečnosti. „Postel rozmontujeme až ráno.“ Jenže pak zjistíte, že nemáte imbus, šroubky zůstanou někde pod postelí a nohy se nevejdou do auta.
Rozkládací nábytek připravte dopředu. Všechny šroubky dávejte do malých sáčků a přilepte je k příslušnému dílu. Vyplatí se to. Rohy nábytku ochraňte kartonem nebo ručníkem, zásuvky přelepte páskou, aby se při manipulaci neotevřely. A pokud je něco opravdu těžké, raději se zamyslete, jestli se vůbec vyplatí to stěhovat… anebo jestli by nestálo za to oslovit odborníky.
Po stěhování bývá člověk unavený, hladový a chce si lehnout. Ale co když ještě nemáte postel složenou a všechny ručníky jsou v krabici?
Připravte si předem krabici nebo tašku, do které si dáte:
základní oblečení a hygienu
ručník, povlečení, nabíječku
hrnek, talíř a něco k jídlu
dokumenty a léky
Stěhování není jen o sbalení pár krabic. Je to logistická operace, která zabere čas, energii i pozornost. A ve chvíli, kdy máte plné ruce práce jinde, se může stát, že je toho zkrátka moc. Právě proto dnes čím dál víc lidí volí jiný přístup: nesnaží se zvládnout všechno svépomocí, ale zapojí odborníky. To vám totiž ve finále může ušetřit nejen čas a nervy, ale často i peníze.
Náš tým za vás s radostí část zátěže se stěhováním převezme – ať už jde o samotné balení, přesun věcí, nebo i vyklízení prostor. Víme, jak správně zabalit citlivé vybavení, jak organizovat nakládku i jak zajistit, aby všechno dorazilo tam, kam má – a ve stavu, v jakém to odešlo. A vám tím zůstane víc času na to, co je důležité – nový začátek ve vašem novém domově.